Indikace a kontraindikace k manuální a přístrojové lymfodrenáži

Lymfodrenáž doporučujeme:

• ke zmenšení lymfatických otoků (lymfedémů) a otoků různého původu (otoky rukou, nohou, oteklá víčka),

• při chronické žilní nedostatečnosti, jako prevenci křečových žil, odstranění pocitu těžkých nohou,

• při pooperačních otocích, zhmožděninách, k urychlení procesu hojení, vstřebávání hematomů, prevenci hluboké trombózy,

• pro zlepšení trofiky kůže,

• k uvolnění tkáňového napětí - zbavuje bolestivých podnětů, do 21. dne zabrání fibrotickým změnám v kůži a podkoží,

• při akné, lupénce, popáleninách, bércových vředech,

• po sportovním výkonu jako součást regenerace, ke zvýšení imunity při poškozené obranyschopnosti,

• při detoxikaci organismu - zprůchodní a čistí lymfatický systém, zrychlí tok lymfy,

• při revmatismu, artritidě, Bechtěrevově chorobě - uleví od bolesti, popřípadě zmenší otok,

• stavy po ablaci prsu, gynekologických operacích, při klimakterických obtížích,

• k zvýšení imunity při poškozené obranyschopnosti - stavy po borelióze, mononukleóze, únavový syndrom, diabetes, akutní i chronické infekce, časté chřipky, angíny, záněty, ucpané dutiny, k odstranění nachlazení, alergie atd.

Lymfodrenáž nedoporučujeme za těchto okolností:

• maligní onemocnění, infekční onemocnění,

• akutní bakteriální a virové onemocnění,

• akutní infarkt myokardu, akutní cévní mozková příhoda, akutní vředová choroba,

• zvýšená tělesná teplota nad 37 °C, akutní astma,

• akutní žilní onemocnění s trombózou či zánětem.

Možnost většího ohrožení komplikacemi, avšak rizika mohou být převážena a omezena jinými důvody:

• pravostranná i levostranná srdeční insuficience (nedostatečnost), kardiální astma,

• zvýšená funkce štítné žlázy - hyperthyreosa,

• snížený svalový tonus - hypotonie,

• chronická bronchitis.

Kontraindikace pro místní ošetření:

• těhotenství, menstruace, šestinedělí u rodiček,

• zánětlivá onemocnění, spastická zácpa,

• břišní potíže neznámého původu, alergie, ekzémy.